سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پلی وینیل بنزول

 

پلی وینیل بنزول یا PS پلی استایرن (G.P.P.S General purpose polystyrene)

                                                                                               

پلی استایرن PS 560 یک پلیمر سخت ، شکننده و کریستالی است. جریان متوسط با وضوح عالی. برای کف و ضخامت دیواره نازک تا متوسط مقالات طراحی شده است. دامنه قالبگیری گسترده در شرایط پردازش حداکثر امکانات را فراهم می کند. پلی استایرن (PS) / ?p?li?sta?ri?n / یک پلیمر هیدروکربن معطر مصنوعی است که از مونومر معروف به استایرن ساخته شده است. پلی استایرن می تواند جامد یا کف باشد. پلی استایرن با کاربردهای عمومی شفاف ، سخت و نسبتاً شکننده است. این یک رزین ارزان در واحد وزن است. این یک مانع نسبتاً ضعیف در برابر اکسیژن و بخار آب است و دارای نقطه ذوب نسبتاً کمی است. پلی استایرن یکی از پلاستیک های بسیار پرکاربرد است که مقیاس تولید آن چندین میلیون تن در سال است. پلی استایرن می تواند به طور طبیعی شفاف باشد ، اما می تواند با مواد رنگی رنگ شود. موارد استفاده شامل بسته بندی های محافظتی (مانند بسته بندی بادام زمینی و در جواهرات جواهری برای ذخیره دیسک های نوری مانند CD و گاهی DVD) ، ظروف ، درب ها ، بطری ها ، سینی ها ، مقره ها ، کارد و چنگال یکبار مصرف و ساخت مدل ها است. به عنوان یک پلیمر ترموپلاستیک ، پلی استایرن در دمای اتاق در حالت جامد (شیشه ای) است اما در صورت حرارت دادن بیش از 100 درجه سانتی گراد ، دمای انتقال شیشه آن جریان می یابد. با سرد شدن دوباره سفت و محکم می شود. این رفتار دما برای اکستروژن (مانند پلی استایرن) و همچنین برای قالب گیری و تشکیل خلا vac مورد سو استفاده قرار می گیرد ، زیرا می توان آن را با جزئیات دقیق به قالب ریخت. طبق استانداردهای ASTM ، پلی استایرن به عنوان زیست تخریب پذیر در نظر گرفته نمی شود. این ماده به عنوان نوعی زباله در محیط خارج ، به ویژه در امتداد سواحل و آبراه ها ، به ویژه به شکل کف و در اقیانوس آرام ، در حال تجمع است. از نظر شیمیایی ، پلی استایرن یک هیدروکربن با زنجیره بلند است که در آن مراکز کربن متناوب به گروه های فنیل (مشتق بنزن) متصل می شوند. فرمول شیمیایی پلی استایرن خصوصیات این ماده با جاذبه های بین برد والس بین برد بین زنجیره های پلیمرها تعیین می شود. از آنجا که مولکول ها از هزاران اتم تشکیل شده اند ، نیروی جذاب تجمعی بین مولکول ها زیاد است. در صورت گرم شدن (یا به دلیل ترکیبی از خصوصیات عایق ویسکوالاستیک و حرارتی با سرعت سریع تغییر شکل) ، زنجیره ها می توانند درجه بالاتری از تأیید را به خود اختصاص دهند و از یکدیگر عبور کنند. این ضعف بین مولکولی (در مقابل قدرت درون مولکولی زیاد ناشی از ستون فقرات هیدروکربنی) انعطاف پذیری و کشش را ایجاد می کند. توانایی تغییر شکل سیستم در بالای دمای انتقال شیشه به راحتی باعث می شود که پلی استایرن (و به طور کلی پلیمرهای ترموپلاستیک) به محض گرم شدن نرم و نرم شوند. پلی استایرن اکسترود شده تقریباً به اندازه یک آلومینیوم آلیاژی قوی است اما بسیار انعطاف پذیرتر و چگالی کمتری دارد.

بازیافت

 

به طور کلی ، پلی استایرن یاپلی وینیل بنزول در برنامه های بازیافت مجموعه حاشیه کنار پذیرفته نمی شود و در صورت پذیرش ، جدا و بازیافت نمی شود. در آلمان ، در نتیجه قانون بسته بندی (Verpackungsverordnung) ، پلی استایرن جمع آوری می شود که تولیدکنندگان را ملزم به مسئولیت بازیافت یا دفع مواد بسته بندی که می فروشند ، می کنند. در حال حاضر اکثر محصولات پلی استایرن به دلیل کمبود انگیزه برای سرمایه گذاری در دستگاه های فشرده سازی و لجستیکی مورد نیاز ، بازیافت نمی شوند. به دلیل تراکم کم کف پلی استایرن ، جمع آوری آن اقتصادی نیست. با این حال ، اگر مواد زائد روند فشرده سازی اولیه را طی کنند ، مواد از 30 کیلوگرم در متر مکعب به 330 کیلوگرم در متر مکعب تغییر می کنند و به کالای قابل بازیافت با ارزش بالا برای تولید کنندگان گلوله های پلاستیکی بازیافتی تبدیل می شوند. ضایعات پلی استایرن منبسط شده را می توان به راحتی به محصولات مانند ورق های عایق EPS و سایر مواد EPS برای مصارف ساختمانی اضافه کرد. بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل مشکلات جمع آوری نمی توانند قراضه کافی بدست آورند. وقتی از آن برای تولید بیشتر EPS استفاده نمی شود ، می توان قراضه های کف را به محصولاتی از قبیل آویز لباس ، نیمکت پارک ، گلدان های گل ، اسباب بازی ، حاکم ، بدن منگنه ، ظروف نهال ، قاب عکس و قالب معماری از PS بازیافتی تبدیل کرد. [88 ] از سال 2016 ، هر ماه حدود 100 تن EPS در انگلیس بازیافت می شود.  EPS بازیافتی در بسیاری از عملیات ریخته گری فلز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. Rastra از EPS ساخته شده است که با سیمان ترکیب می شود تا به عنوان یک اصلاح عایق در ساخت پایه های بتونی و دیوارها استفاده شود. تولیدکنندگان آمریکایی فرم های بتونی عایق ساخته شده با تقریباً 80? EPS بازیافتی را از سال 1993 تولید کرده اند. نام اختصاری آن EPS می باشد. پلیمری است که از افزودن یک عامل پف کننده تشکیل شده است و سفید رنگ می باشد که در بازار تجاری به آن یونولیت هم گفته می شود.

ضد حریق، بهترین عایق حرارتی و صوتی، مقاومت در برابر رطوبت از ویژگی های پلی استایرن انبساطی می باشد.

کاربردهای اساسی پلی استایرن

  • بسته بندی های ضربه گیر
  • تهیه بلوک های دیواری یا سقفی
  • ساخت و ساز- عایق برودتی(یخچال صنعتی، سردخانه)

از پلی استایرن در طیف وسیعی از برنامه ها استفاده می شود ، از جمله:

  • بسته بندی
  • لوازم خانگی
  • محصولات الکترونیکی مصرفی
  • ساختمان و ساخت و ساز ، به عنوان مثال کف عایق ، پانل ها ، واحدهای حمام و دوش ، وسایل روشنایی و لوله کشی
  • اقلام پزشکی مانند سینی های کشت بافت ، لوله های آزمایش ، ظروف پتری ، اجزای تشخیصی و محفظه کیت های آزمایش

شرکت پرتونیل در سال 76 به منظور تولید ورق های ترموپلاستیک صنعتی قابل مصرف در صنایع مختلف کشور و با بهره گیری از مشاورین اروپایی و زیر نظر متخصصین مجرب داخلی پلیمری کشور تاسیس گردید و در حال حاضر کیفیت محصولات این شرکت در شمار بهترین محصولات موجود در بازار های ایران و کشورهای همسایه می باشد و محصولات این شرکت به کشور هایی چون جمهوری آذربایجان،عراق و کشورهای آسیای میانه صادر میگردد و در افق آینده دستیابی به بازار های اروپایی و جهانی را مد نظر خود قرار داده است.

 

 منبع: https://partonil.com/